Apa itu Lightning Network?

profile pic
gingerbreadfork
·
5 min read

Ketahui mengapa semua orang bercakap mengenai teknologi lapisan 2 ini yang bertujuan untuk membantu meningkatkan bitcoin ke tahap yang baru.

···

Bitcoin telah mengubah sebilangan besar dari kita melihat pertukaran nilai dan bahkan kewangan secara umum ke tahap. Walau bagaimanapun, sesiapa sahaja yang telah menggunakan bitcoin tahu bahawa keselamatan urus niaga bitcoin memerlukan kos, baik dari segi kewangan dan pada waktunya. Adakah Lightning Network menyelesaikan ini dan membuka pintu untuk membuat pembayaran mikro murah dan segera dengan bitcoin?

Apa itu Lightning Network?

Lightning Network adalah usaha untuk menyelesaikan masalah dengan penskalaan dan transaksi mikro di rangkaian bitcoin. Ia melakukannya dengan tidak mengubah protokol asas bitcoin dan sebaliknya beroperasi di atas asas sedia ada yang disediakan dan, dengan itu, dianggap sebagai protokol pembayaran "lapisan 2".

Itu bukan rantai blok, rantai sampingan, atau jenis rantai apa pun; sebaliknya merupakan bentuk rangkaian peer-to-peer (P2P) yang berfungsi dengan meletakkan dirinya di atas blockchain bitcoin dan menggunakan transaksi dalam rantai untuk menyelesaikan pembukaan dan penutupan saluran pembayaran dan dana di dalamnya.

Bagaimana Rangkaian Kilat Berfungsi?

Transaksi yang dilakukan pada Lightning dilakukan terutamanya di luar rangkaian, di luar saluran pembayaran dan pembukaan. Pendekatan ini berfungsi seperti ketika saluran dibuka dengan orang lain, bentuk alamat multi-tandatangan dibuat di mana kedua-dua belah pihak memiliki keseimbangan untuk memulakan. Oleh kerana dana dihantar melalui saluran, transaksi ditandatangani oleh pemilik saluran, dengan transaksi terakhir dianggap sebagai keadaan akhir jika saluran ditutup.

Sebagai contoh, jika dua orang membuka saluran yang mengandungi dua bitcoin di setiap sisi, satu pihak menghantar 1 BTC ke yang lain kemudian memutuskan untuk menutup saluran tersebut; ini akan dimuktamadkan dalam talian, dan satu orang akan berakhir dengan 3 BTC yang satu lagi. Walau bagaimanapun, contoh ini bukanlah situasi yang ideal kerana transaksi dalam rantai perlu berlaku untuk membuka dan menutup saluran, jadi idealnya, saluran akan digunakan untuk jumlah transaksi yang tinggi di mana baki dapat bergerak dengan cepat dan murah hanya menjadi dimuktamadkan dan dirakam pada blockchain bitcoin setelah saluran ditutup.

Perkara menjadi lebih menarik kerana apabila rangkaian berkembang, lebih banyak saluran mula dibuka dengan orang lain, dan bentuk rangkaian yang lebih luas; di sinilah keajaiban sebenar Lightning mula dimainkan. Sekiranya jalan dapat dijumpai dari satu pengguna ke pengguna lain, maka transaksi masih dapat terjadi walaupun memerlukan perpindahan melalui beberapa saluran pembayaran yang berbeza. Daripada hanya membiarkan jumlah transaksi yang tinggi berlaku antara dua pihak, peserta rangkaian dari seluruh dunia dapat merutekan pembayaran antara satu sama lain melalui saluran pembayaran terbuka. Mampu melancarkan pembayaran menggunakan jalan pintas melalui pelbagai saluran membolehkan anda melakukan pembayaran Lightning tanpa perlu membuka saluran dengan setiap orang yang mungkin ingin anda urus niaga. Fleksibiliti ini menjadikan keseluruhan proses jauh lebih besar. Pada masa penulisan, sudah ada lebih dari 10,000 nod yang beroperasi dengan lebih dari 45,000 saluran aktif.

Bolehkah Anda Membeli Secawan Kopi dengan Bitcoin?

Menggunakan bitcoin untuk menukar barang dan perkhidmatan apabila penyedia menerima bitcoin selalu mungkin, dan ia akan terus maju. Namun, kerana blok bitcoin rata-rata mengambil masa 10 minit, ini bermakna jika vendor atau penyedia perkhidmatan ingin mengesahkan bahawa pembayaran telah berlaku, anda mungkin menunggu sekurang-kurangnya beberapa minit, dan itu hanya jika mereka bersedia menerima pembayaran anda selepas satu pengesahan. Terdapat juga bayaran untuk dipertimbangkan. Bayaran dalam rangkaian boleh lebih tinggi daripada kos secawan kopi rata-rata. Untuk banyak transaksi, ini baik-baik saja, tetapi untuk item bernilai lebih rendah seperti ini, masuk akal untuk mencari alternatif seperti Lightning Network.

Menggunakan Lightning Network untuk pembelian yang lebih kecil seperti ini adalah salah satu contoh kes penggunaan yang berpotensi besar dan mengapa teknologi ini dilancarkan di negara-negara seperti El Salvador, di mana bitcoin baru-baru ini dijadikan tender sah sebagai langkah bersejarah. Walaupun bitcoin akan selalu menjadi kiriman wang yang luar biasa, di mana bayaran dalam rantai dan masa yang diperlukan biasanya dapat membuat pilihan pesaing kerdil seperti pemindahan wayar Western Union atau Swift, perlu diingat bahawa tidak semua pengiriman wang adalah besar. Untuk pengiriman wang yang lebih kecil, jumlah terkecil sekalipun boleh menjadi masalah atau boleh mengubah hidup.

Adakah Rangkaian Kilat Selamat?

Lightning Network pertama kali disebut dalam kertas putih yang dibuat oleh Joseph Poon dan Thaddeus Dryja pada tahun 2015, dan walaupun ini bermaksud bahawa ia tidak baru, masih ada beberapa kebimbangan mengenai keselamatan. Contoh eksploitasi yang berpotensi merangkumi serangan "Flood & Loot" yang dijelaskan dalam makalah oleh Aviv Zohar dan Jona Harris.

Terdapat beberapa bentuk serangan teoretis yang diusulkan, termasuk beberapa yang membahayakan dana, yang merupakan salah satu sebab mengapa Lightning lebih disukai untuk transaksi yang lebih kecil walaupun jaringan telah mulai berkembang lebih banyak dalam beberapa tahun terakhir. Syukurlah, banyak percubaan untuk menyerang rangkaian akan sangat mahal bagi penyerang, sehingga mengurangkan risiko dalam banyak kes.

Walaupun begitu, usaha sedang dilakukan untuk mencari kekurangan potensi dalam rangkaian dan memperkuat keselamatan Lightning. Walaupun mendapati kekurangan sepertinya menjadi perhatian yang sah, dan tentu saja, komuniti pemaju dan penyokong yang berusaha membawa Lightning ke barisan hadapan nampaknya memberikan penekanan dan komitmen yang kuat untuk meningkatkan keselamatan dan mewujudkan penyelesaian lapisan dua yang terbaik. untuk bitcoin.

Privasi di Lightning Network

Manfaat lain dari menggunakan Lightning adalah bahawa walaupun mudah untuk melihat bahawa transaksi mungkin membuka atau menutup saluran, itu mengenai sejauh mana perkara yang dapat dipelajari dengan cepat dengan melihat penjelajah blok bitcoin. Walaupun banyak yang memilih untuk menjadikan saluran mereka umum, anda boleh memilih untuk membuka saluran peribadi, dan satu-satunya perkara yang akan dikongsi adalah transaksi yang menunjukkan bahawa saluran dibuka dengan baki tertentu dan setelah menutup baki pada ketika ini. Ribuan transaksi boleh berlaku dengan saluran terbuka yang tidak akan dikongsi dengan cara yang sama seperti urus niaga dalam rantaian ketika menggunakan bitcoin.

Membuka dan Menutup Saluran

Apabila saluran dibuka, alamat multi-tandatangan dibuat yang memerlukan penandatanganan oleh kedua-dua pihak untuk menghabiskan dana yang terkandung, yang diperlukan untuk menutup saluran. Namun, ini dapat mengakibatkan salah satu pihak meninggalkan saluran untuk beberapa alasan atau mereka langsung menolak untuk bekerjasama. Masalah ini mempunyai penyelesaian yang disebut hash timelock contract (HTLC) yang memberikan jalan keluar sekiranya terdapat jenis keadaan seperti ini; ia hanya memerlukan, seperti namanya, masa. HTLC mewujudkan keadaan di mana walaupun kedua-dua pihak tidak menandatangani untuk menghabiskan dana yang terkunci di alamat pada waktu tertentu atau ketinggian blok, mereka tetap dapat melakukannya.

Berapa Banyak Saya Boleh Hantar dengan Lightning Network?

Walaupun sebelumnya terdapat had pada ukuran saluran, ini dihapuskan baru-baru ini. Saluran yang anda gunakan akan menghadkan jumlah maksimum bitcoin yang dapat anda kirim dengan rangkaian Lightning. Anda tidak mengalami batasan pada bahagian bawah, dan anda boleh menghantar satoshi tunggal dengan mudah.

Kilat adalah kaedah menarik untuk membawa bitcoin ke tahap yang baru. Sekiranya anda berminat dengan pendekatan ini untuk skala bitcoin melampaui lapisan asas, ada banyak lagi yang perlu dipelajari mengenai topik menarik ini dan banyak lagi mengenai dunia teknologi bitcoin dan blockchain.

Dapatkan artikel yang baru dilombong terus ke peti masuk anda!
Tiada spam, janji pinky!