Apa itu Bitcoin?

profile pic
gingerbreadfork
·
4 min read

Mari kita terokai apa itu Bitcoin dan mengapa bentuk mata wang digital ini menjadi pendorong dan membentuk seluruh industri di sekitarnya.

···

Sejak pengumuman pertamanya pada tahun 2008, bitcoin telah memberi inspirasi kepada orang di seluruh dunia untuk mula mengambil lebih banyak kawalan terhadap bagaimana mereka menukar nilai dan menyimpan kekayaan. Mari kita terokai apa itu dan mengapa bentuk mata wang digital ini menjadi kekuatan pendorong dan membentuk seluruh industri di sekitarnya.

Asal-usul Bitcoin

Bitcoin adalah cryptocurrency pertama yang benar-benar mula memanfaatkan. Walaupun terdapat beberapa projek sebelumnya, ini terutama bersifat khusus dan bersifat eksperimental. Domain bitcoin.org pertama kali didaftarkan semula pada 18 Ogos 2008; ini adalah titik rujukan pertama yang senang disahkan. Berikutan itu, pengumuman dibuat dalam senarai surat kriptografi oleh seseorang yang menggunakan nama samaran Satoshi Nakamoto yang hingga kini masih belum mempunyai identiti yang disahkan secara terbuka. Pada ketika ini, whitepaper menggarisbawahi fungsi utama dan gambaran keseluruhan rangkaian seperti yang dikeluarkan, dokumen yang kini penting ini dikenali sebagai whitepaper bitcoin.

Pada 3 Januari 2009, blok bitcoin pertama dilombong, yang dikenali sebagai blok genesis. Lima hari kemudian, perisian bitcoin pertama dilancarkan dan diumumkan dalam senarai mel kriptografi yang sama. Mulai saat ini, bitcoin perlahan-lahan mula berkembang dan berkembang menjadi rangkaian yang mantap yang kita miliki sekarang.

Bagaimanakah ia berfungsi?

Bitcoin, pada intinya, berfungsi menggunakan sesuatu yang disebut blockchain; ini adalah lejar umum yang mengandungi semua transaksi yang direkodkan di rangkaian yang telah disahkan. Memiliki lejar awam bukan sahaja membolehkan tahap ketelusan yang signifikan tetapi juga kemampuan untuk memeriksa dan mengesahkan kesahihan transaksi. Bitcoin juga memanfaatkan kekuatan desentralisasi dengan membenarkan siapa pun untuk berpartisipasi, yang menyebarkan rangkaian ke seluruh dunia, menjadikannya semakin sukar untuk membanjiri rangkaian dan melakukan sesuatu seperti transaksi palsu.

Tidak seperti foto, video, atau bahkan dokumen seperti ini, bitcoin tidak boleh disalin dan diedarkan. Blockchain mengesan di mana setiap bitcoin yang beredar ada pada masa tertentu dan dompet apa yang mengawalnya. Perisian, reka bentuk, dan bahan inti bitcoin semuanya sumber terbuka, yang membolehkan secara teknikal sesiapa sahaja mengesahkan bahawa sebenarnya tidak ada yang mengendalikan bitcoin dan bahawa setiap orang bebas untuk mengambil bahagian.

Apakah Nod Bitcoin?

Nod Bitcoin membentuk sebahagian daripada rangkaian. Sesiapa sahaja boleh memulakannya dengan sambungan internet dan sedikit perkakasan yang sesuai dengan tugasnya. Nod digunakan untuk mengesahkan transaksi dan blok, kerana lejar adalah umum dan disimpan oleh banyak orang; ini menjadikannya cekap untuk mengesahkan dan mengesahkan transaksi yang berlaku di rangkaian dengan cepat setelah disahkan. Sebilangan orang dan perniagaan juga lebih suka menjalankan node mereka sendiri untuk lebih yakin dengan data yang mereka terima.

Bagaimana Anda Melombong Bitcoin?

Melombong bitcoin adalah bagaimana bitcoin baru memasuki peredaran sambil membantu mengamankan rangkaian dengan cara yang kuat. Dengan menggunakan algoritma yang disebut bukti kerja, bitcoin dijamin pada dasarnya menggunakan kuasa pengkomputeran pada skala besar. Semakin banyak rangkaian berkembang, dan semakin banyak daya perlombongan ditambahkan ke rangkaian, semakin selamat.

Walaupun nod digunakan untuk mengesahkan transaksi yang ada, perlombongan menambahkan blok baru ke rantai dan memasukkan transaksi ke blok ini. Semasa melombong bitcoin, anda melakukan matematik kompleks dalam bentuk teka-teki rumit, dengan tujuannya untuk menemui blok baru dan semoga mendapat ganjaran untuk melakukannya jika anda melakukannya terlebih dahulu.

Semasa di awal bitcoin, mungkin untuk menambang menggunakan CPU komputer dan kemudian kad grafik dengan cekap; rangkaian telah berkembang menjadi sangat kompetitif sehingga perkakasan khusus yang disebut pelombong ASIC kini menguasai perlombongan bitcoin. Walaupun ini mungkin terdengar rumit, dan dalam beberapa cara, perbezaannya adalah bahawa pelombong ASIC tidak pandai dalam pengkomputeran umum; biasanya dibina untuk melaksanakan tugas tertentu dengan sangat baik, dan dalam hal ini, ia menyelesaikan teka-teki kompleks yang diperlukan untuk mencari blok baru.

Apakah Cadangan Nilai Bitcoin?

Bitcoin mempunyai pelbagai kualiti yang menjadikannya berharga. Pertama, ia terdesentralisasi. Tidak ada yang mengendalikan jaringan, memiliki jaringan, atau dapat membuat keputusan yang mayoritas tidak setuju untuk diikuti. Terima kasih kerana tidak mempunyai bentuk kawalan atau pemilik terpusat, ia juga tahan penapisan. Selagi ada orang yang ingin menjalankan perisian dan menyokong rangkaian, ia dapat terus ada. Ia juga tanpa sempadan, memungkinkan orang di seluruh dunia untuk menukar nilai dengan kebebasan, kemudahan, dan kepantasan.

Satu lagi ciri menonjol yang memberikan nilai kepada bitcoin adalah bahawa ia adalah terhad. Hanya 21 juta bitcoin yang akan wujud. Ini perlahan-lahan dicetak sebagai ganjaran bagi pelombong yang mencari blok baru, tetapi setiap empat tahun, peristiwa separuh berlaku di mana ganjaran untuk setiap blok baru dibelah dua, akhirnya mencapai sifar dan menyokong had akhir ini.

Nilai tepat bitcoin pada waktu tertentu adalah spekulatif dan diputuskan oleh pengguna yang menukarnya secara besar-besaran, serupa dengan aset lain seperti stok atau logam berharga.

Di mana saya boleh membeli Bitcoin?

Bitcoin secara aktif diperdagangkan di seluruh dunia dengan pelbagai cara. Segala-galanya dari transaksi peribadi kecil antara rakan-rakan sehinggalah transaksi luar biasa (OTC) berlaku dalam landskap bitcoin moden. Walau bagaimanapun, banyak orang menggunakan pertukaran bitcoin untuk menukar cryptocurrency mereka.

Pertukaran Bitcoin terdapat dalam pelbagai bentuk, tetapi kebanyakan dapat dikelaskan secara meluas sebagai pertukaran buku pesanan atau pertukaran peer-to-peer (P2P). Membeli dan menjual bitcoin menggunakan pertukaran buku pesanan terpusat adalah pilihan yang sah, tetapi ia mempunyai beberapa kekurangan. Menggunakan pertukaran terpusat memerlukan anda memberikan kawalan bitcoin anda ke pertukaran. Ini adalah sesuatu yang tidak senang dilakukan oleh semua orang, dan kekekalan transaksi bitcoin dapat menjadikan ini sebagai pilihan berisiko lebih tinggi. Terdapat juga sekatan pada jenis kaedah pembayaran yang boleh anda gunakan untuk menghantar dan menerima mata wang tempatan (fiat) dan juga jenis mana yang menggunakan pertukaran buku pesanan.

Sebaliknya, pasaran P2P beroperasi dengan cara yang membolehkan anda lebih banyak fleksibiliti. Walaupun ada yang memaksa anda untuk menggunakan dompet terpusat, yang lain seperti LocalCoinSwap membolehkan anda memilih sama ada dari dompet yang dikendalikan untuk kelajuan dan kemudahan atau dompet bukan kustodian yang hanya anda dapat akses atau kendalikan.

Fleksibiliti P2P berasal dari kemampuan untuk berdagang secara lebih langsung dengan orang lain. Adalah sangat baik bagi seorang pemula untuk berdagang dengan vendor yang sudah mapan di bursa P2P kerana mereka akan sering menganggap pendekatan ini lebih biasa dengan pelbagai jenis urus niaga yang mereka lakukan pada masa lalu. Semasa anda berdagang dengan orang sebenar, anda mempunyai lebih banyak pilihan; anda boleh memilih dari pelbagai kaedah pembayaran, pedagang dengan tahap dan syarat pengalaman yang berbeza, dan juga mata wang tempatan apa yang anda ingin berurusan semasa perdagangan.

Dapatkan artikel yang baru dilombong terus ke peti masuk anda!
Tiada spam, janji pinky!